Louis Proyect: The Unrepentant Marxist

March 22, 2021

A Short History of the Syrian Conflict

Filed under: Counterpunch,Syria — louisproyect @ 6:08 pm


When the Arab Spring came to the Middle East ten years ago, most on the left welcomed the protests, except in Libya and Syria largely out of geopolitical concerns. If the world was made up of opposing camps, you had to support Washington’s enemies even if their secret police were torturers and their governments little more than family dynasties. Libya was far more up-front about being the wholly-owned property of the Gaddafi clan but didn’t Syria have elections? Most notably, you can find references to Bashar al-Assad being re-elected to President in 2014 with close to 90 percent of the vote, a seeming anomaly given the depth of the civil war.

It turns out that he did even better in 2007, when he got 97.29 of the vote, a total redolent of Noam Chomsky and Ed Herman’s studies of demonstration elections. But you had to avoid making such a charge since you didn’t want Assad to be mistaken with José Napoleón Duarte’s victory in El Salvador in 1984. He got 54 percent of the vote but—who knows—maybe Assad deserved such overwhelming support. Yes, it’s true that it wasn’t exactly an election but a referendum on whether he should take over for his father after Hafez’s death that year. With word of posters being plastered on Damascus’s walls and songs blaring from cars and loudspeakers “We love you”, who could deny his popularity? Of course, anybody caught writing graffiti on the walls denouncing such a rigged election might end up hanging upside down in a police station and beaten for hours. That would the norm in 2011, when Syrians lost their fear.

Between 2007 and 2011, not much attention was paid to Syria. For many, the charms of the country were irresistible. Visits to Damascus and Aleppo were a perfect alternative to the usual resort spots. What could be more fun than strolling through the bazaars in search of cheap rugs? Even after the country had been torn apart by civil war, you could always count on Vanessa Beeley and Max Blumenthal to report back on the glories of the nightlife and their favorite hotels.

Continue reading

December 23, 2020

Aaron Maté and Moon of Alabama slander Anand Gopal

Filed under: conspiracism,jingoism,Syria — louisproyect @ 7:39 pm
Anand Gopal

As part of my daily rounds of checking the conspiracist “left”, I make sure to include a visit to Moon of Alabama, a website that grew out of Billmon’s Whiskey Bar from the early 2000s. Most of what appeared there before 2011 was unobjectionable, just as was the case with Seymour Hersh or Robert Fisk’s reporting from the Middle East. When the civil war began in Syria, there was little engagement with its cause. Instead, we were told that this was a new “regime change operation” based on bogus reports about WMD’s. It didn’t matter that Assad was really using sarin gas. Moon of Alabama posted dozens, maybe hundreds, of articles claiming that such reports were “false flags” intended to provoke a full-scale invasion that would replace Assad with rebels linked to al-Qaeda. It didn’t matter that the CIA prevented the FSA from getting its hands on MANPAD’s shipped from Libya. Even after 9 years of asymmetric warfare that left the opposition to Assad huddled and defenseless in Idlib, Moon of Alabama continues to warn darkly about American intervention even if Trump cut off funding to the rebels right after taking power.

Generally, I don’t comment on Moon of Alabama (MofA) since it has little sway outside the Assadist cocoon. However, when I noticed that it had made common cause with Aaron Maté, Max Blumenthal’s mini-me next to Ben Norton, over an Anand Gopal article in The New Yorker, I decided to speak up. Once upon a time, the Grayzone crew—Blumenthal, Norton, and Maté—might have had a shot at being published in legitimate magazines like the New Yorker but after becoming indistinguishable from MofA, they are a sideshow. I suppose the rubles compensate for the illegitimacy but one will never know until we get a chance to see their tax returns that are probably more closely guarded than Trump’s.

The MofA blogger, some guy in Germany named Bernhard, and Maté both objected to this paragraph in Gopal’s article:

The U.S.-led coalition waged its assault on Raqqa with exacting legal precision. It vetted every target carefully, with a fleet of lawyers scrutinizing strikes the way an in-house counsel pores over a corporation’s latest contract. During the battle, the coalition commander, Lieutenant General Stephen J. Townsend, declared, “I challenge anyone to find a more precise air campaign in the history of warfare.” Although human-rights activists insist that the coalition could have done more to protect civilians, Townsend is right: unlike Russia, America does not bomb indiscriminately. The U.S. razed an entire city, killing thousands in the process, without committing a single obvious war crime.

Missing from their denunciation of Gopal as making the unforgiveable sin of absolving the USA from “committing a single obvious war crime” is any engagement with the central point of his article, namely that the American rules of war legitimize war crimes.

Behind a paywall (contact me if you need a copy), the article makes clear that the USA has entered a new mode of war-making that is conducted from the air, using guided missiles, drones and bombers beyond the reach of conventional anti-aircraft weapons that make it possible for our military to kill thousands without a single casualty on our side. These paragraphs will make Gopal’s logic clear even though anybody with an IQ over 80 could have figured out his point from the paragraph above:

During the summer of 2016, residents of Tokhar, a riverside hamlet in northern Syria, gathered every night in four houses on the community’s edge, hoping to evade gunfire and bombs. This was the farthest point from a front line, a mile away, where U.S.-backed forces were engaging ISIS fighters. Every night, a drone hovered over Tokhar, filming the villagers’ procession from their scattered homes to these makeshift bunkers. The basements became crowded with farmers, mothers, schoolgirls, and small children. On July 18th, at around 3 a.m., the houses exploded. Thick smoke covered the night sky. Limbs were strewn across the rubble. Children were buried under collapsed walls.

People from surrounding villages spent two weeks digging out bodies. The coalition, meanwhile, announced that it had destroyed “nine ISIL fighting positions, an ISIL command and control node, and 12 ISIL vehicles” in the area that night. Eventually, after reports surfaced that many civilians had died, the coalition admitted to killing twenty-four. When a colleague and I visited, a year after the raid, we documented at least a hundred and twenty dead civilians, and found no evidence that any isis members had been present near the four houses. A mother told me that some small children were obliterated, their bodies never found.

“We take all measures during the targeting process . . . to comply with the principles of the Law of Armed Conflict,” U.S. Marine Major Adrian J. T. Rankine-Galloway said. The essence of this legal code is that militaries cannot intentionally kill civilians. It is true that no one in the chain of command wished to massacre civilians that night—not the pilot or the targeteers or the lawyers. The U.S. points to this fact in calling the Tokhar incident an error, regrettable but not illegal. Yet, though it is reasonable to invoke intention when referring to the mind-set of an individual—this is the idea behind the legal concept mens rea—it seems odd to ascribe a mental state to a collective actor like an army or a state. It is clear, however, that the coalition could have foreseen the outcome of its actions: it had filmed the area for weeks, and intelligence indicating that the village was populated would not have been difficult to gather. During the coalition’s campaign against ISIS, it often based its bombing decisions on faulty assumptions about civilian life; in Mosul, it targeted a pair of family homes after failing to observe civilians outdoors over the course of a few afternoons. Iraqis typically avoid the blazing midday heat. Four people died. The Law of Armed Conflict excuses genuine errors and proscribes intentional killing, but most American warfare operates in a gray zone, which exists, in part, because the law itself is so vague.

Unlike Gopal, Bernhard and Maté only know Syria from afar. Perhaps Maté has visited Damascus as well but if he did, he probably stayed at the same kind of 5-star hotel Blumenthal stays at when he is on one of his junkets. Over lunch a few years ago, Anand told me that he learned Arabic just so he could be able to conduct interviews with people living under the dictatorship. He also didn’t come in on jets landing at the airport in Damascus. Instead, he snuck under barbed wire at the Turkish border and followed painted stones to avoid land mines as he wended his way toward a village that opposed Assad. That is a real reporter as opposed to the corrupt, mendacious, low-rent writers at Grayzone and Moon of Alabama who will have about as much chance getting paid for writing an article in a legitimate magazine as I have winning the NY Marathon in 2021.

November 4, 2020

Robert Fisk’s wrong turn

Filed under: journalism,Syria — louisproyect @ 10:02 pm

Robert Fisk, 1946-2020

Like most people on the left, I relied heavily on five journalists after George W. Bush unleashed his war on terror: Julian Assange, Glenn Greenwald, Seymour Hersh, Patrick Cockburn, and Robert Fisk. After 2011, I was dismayed to see that all of them—to one degree or another—had begun to serve the war aims of the Assad dictatorship. To a large degree, this was a function of their tendency to superimpose the experience of Iraq on Syria. The West was bent on “regime change”, just as it was in 2002. You also had WMD type propaganda that justified intervention. In Iraq, the claim was that Saddam Hussein was developing nuclear weapons. Correspondingly, every time Assad was accused of launching a chemical weapons attack, they insisted that was another attempt by the USA to provide an excuse for a full-scale intervention. Finally, just as you had American reporters embedded with the military in Iraq, you also had reporters embedded with the military in Syria. Unfortunately, in this instance some were embedded inside Assad’s military.

Like Judith Miller, Robert Fisk, who died last Friday at the age of 74, never saw the parallel between his own fearless defiance of imperialism in covering Iraq and Judith Miller’s obsequious service to George W. Bush. As is the case with all five reporters, they made a terrible mistake in failing to see Syria on its own terms.

The first dispatch by Fisk from Syria in the Independent is dated March 31, 2011 and can hardly be regarded as regime propaganda, especially indicated by the last paragraph: “Syria needs to be renewed. It does need an end to emergency laws, a free media and a fair judiciary and the release of political prisoners and – herewith let it be said – an end to meddling in Lebanon. That figure of 60 dead, a Human Rights Watch estimate, may in fact be much higher. Tomorrow, President Bashar al-Assad will supposedly tell us his future for Syria. It had better be good.”

Just about a year later, Fisk showed the first signs of disaffection from the rebels. On March 9, 2012, he writes a column comparing Homs to Srebrenica. He edges toward a both sides are bad narrative: “In Srebrenica, more than 8000. In Homs? Well, if all Syria has lost 8,000 souls in a year, Homs’s sacrifice must be far smaller. But then the UN statistics do not appear to include the thousands of Syrian army casualties. Government soldiers were also killed in Homs.”

On July 22nd, he writes an article that begins to drift away from the evidentiary. A young Syrian shows up in Beirut and tells another Syrian that women have been raped outside the city of Homs – one estimate puts the number of victims as high as 200 – and the rapists are on both sides. An anonymous source… On both sides… You get the picture? He is veering toward unsubstantiated anecdotal material, not what you’d expect from a top reporter.

A month later, on August 23, 2012, he begins to rely on the Syrian army for what’s going on in Aleppo.

Many of the soldiers, who were encouraged to speak to me even as they knelt at the ends of narrow streets with bullets spattering off the walls, spoke of their amazement that so many “foreign fighters” should have been in Aleppo. “Aleppo has five million people,” one said to me. “If the enemy are so sure that they are going to win the battle, then surely there’s no need to bring these foreigners to participate; they will lose.”

Three days later, he follows up with another article titled “Those trying to topple Assad have surprised the army with their firepower and brutal tactics”. It refers to rebels capturing a member of the shabiha, Assad’s paramilitary death squad, who is stripped naked and hanged. Then his corpse was pelted with shoes and decapitated. His source for this atrocity tale? Syrian army files.

It should be said that throughout 2011 and 2012, he continues to report on the savagery of the dictatorship so it is understandable why many on the left would regard Robert Fisk as a reliable source of news at the time, including me as I recall.

But by the middle of 2013, the tune changes radically. In an article titled “As the US wants to arm ‘nice Syrian rebels’ we must remind ourselves that weapons are not just guns. They are about money; Hardware will end up in the hands of al-Qa’ida”, we end up with the dominant theme of the pro-Assad propaganda network, namely that Assad was dealing with a terrorist Salafist menace.

The US doesn’t plan to send weapons to the horrid rebels, mark you – not to the al-Qa’ida-inspired al-Nusra Front whose chaps film themselves eating Alawites for YouTube videos, barbecue the heads of captured Syrian troops and murder 14-year-old schoolboys for blasphemy. Only to the nice rebels, the Free Syrian Army deserters who are battling the forces of Assad darkness in the interests of freedom, liberty, women’s rights and democracy.

Anyone who believes this knows nothing about war, killing, barbarity and, especially, greed. Because weapons are not just guns. They are currency. They are money. They are saleable commodities the moment you send them across any border. Their value in US dollars, pounds sterling, Syrian pounds or Qatari dinars is infinitely more important than their use in battle.

What can you say? This lurid opening is designed to alienate Fisk’s civilized British readers that any weapons ending up to defend Syrians from Assad’s killing machine will end up willy-nilly in the hands of al-Qaeda. This crosses the border into Vanessa Beeley-land. In August, Assad launches a sarin gas attack on East Ghouta, which prompts Obama to threaten a retaliation for him crossing the red-line. What’s Fisk’s response? To warn that an intervention would mean that the US is fighting on al-Qa’ida’s side. I too would have been opposed to intervention but I would not have made an amalgam between the revolutionary forces and al-Qa’ida.

A month later, Fisk writes the first of his “false flag” articles, this time finding reasons why Assad could not have been involved with the sarin gas attack. Using the same dubious reporting methods of fellow reporter laureate Seymour Hersh, he tries to impress readers with his insider access. If your source is a spook or a government official, how can you not be telling the truth? He writes:

Nevertheless, it also has to be said that grave doubts are being expressed by the UN and other international organisations in Damascus that the sarin gas missiles were fired by Assad’s army. While these international employees cannot be identified, some of them were in Damascus on 21 August and asked a series of questions to which no one has yet supplied an answer. Why, for example, would Syria wait until the UN inspectors were ensconced in Damascus on 18 August before using sarin gas little more than two days later – and only four miles from the hotel in which the UN had just checked in? Having thus presented the UN with evidence of the use of sarin – which the inspectors quickly acquired at the scene – the Assad regime, if guilty, would surely have realised that a military attack would be staged by Western nations.

This meme has been seen a hundred thousand times in reporting on chemical attacks in Syria. Why would Assad provoke the USA? The answer should be obvious. It never did anything worse than bomb an air field but only after warning a Russian officer that the attack was pending. The next day all its warplanes were involved in new bombing runs. Then, another time pissing off Trump to the extent that he fired some Tomahawk missiles into government buildings that had no effect whatsoever on Assad’s war-making capabilities.

I can’t exactly remember why but a year or so ago, I got so annoyed with something Fisk wrote about Douma that I sent snail-mail to the Independent c/o Fisk, giving him a piece of my mind. To my surprise, he wrote back in a tone reminding me of a professor chastising a student who cheated on a final. It’s really too bad that these people with inflated reputations like Robert Fisk, Seymour Hersh, Noam Chomsky, and Stephen F. Cohen received such adulation. What happens is that your ego gets so inflated that you can’t take criticisms to heart. To be a radical journalist like John Reed, you need to have much more ties to the mass movement. For people like Fisk, I’m afraid that after 2011, his only connections were to the Syrian military and the bars in Damascus’s four-star hotels.

October 22, 2020

Noam Chomsky jumps the shark on Syria

Filed under: Chomsky,Syria — louisproyect @ 10:51 pm

One might say that Noam Chomsky can be excused for stupidity since he is now 91 and clearly a victim of the aging process, as are eventually all of us. However, when it comes to Syria, he has speaking foolishly since 2015. I say “speaking” since he seems to have the lost the ability to write substantive articles. Most of the pearls of wisdom are plucked from interviews with his fans at myriad websites. Like fellow professor emeritus Stephen F. Cohen, whose “articles” in The Nation were transcribed from chats with far-right WABC personality John Bachelor, anything “written” by Chomsky is a transcription.

The first sign that not all was right was an interview he gave at the Harvard Kennedy School’s Institute of Politics in 2015.

You’ll find him saying that Russian intervention in Syria could not be considered imperialism because Assad invited him in. With that benchmark, the American intervention in Vietnam was not imperialism either, since it was “invited” in by the South Vietnamese government. He condemns Saudi Arabia for supporting “the jihadi movement” but doesn’t bother to consider the Iranian and Hizbollah intervention since ostensibly their Shi’ite fundamentalism is benign. Like many on the left, including me, Chomsky was speaking against American intervention. It’s too bad that he reduced everybody opposed to Assad as inevitably coming under the authority of “jihadis”. Perhaps if the CIA had not intervened in 2012 to block the shipment of MANPAD’s to the FSA, the rebels would have been a position to create a new government that met with Chomsky’s approval.

Two years later, after Assad’s air force used a sarin gas missile in Khan Sheikhoun that killed 92 people, Chomsky stuck his foot in his mouth again. Speaking at UMass Amherst on April 13, he told the gathering that “actually we don’t [know what happened]”. He invoked Theodore Postol, whom he regarded as “one of the most sophisticated and successful analysts of military strategic issues”. He was satisfied that Postol had reviewed the White House Intelligence Report “in detail” and tore it “to shreds.”

It turns out that Postol turned in an article expanding on his initial reaction to Khan Sheikhoun to a journal titled Science & Global Security, upon whose editorial board he sits. After doing the peer review that such journals must follow, they decided to reject it. A statement on their website states:

To ensure the high standards of editorial control, integrity, and rigor that this journal has always sought to maintain, we conducted an independent internal review of the editorial process for this manuscript. This review identified a number of issues with the peer-review and revision process. As a result, the editors have decided to withhold the publication of this article to examine whether the editors can rectify the problems that we identified.

One doubts that this matters much to Chomsky since his esteem for Postol transcends scholarly norms, especially when it comes to the nasty jihadis in Khan Sheikhoun. Why bother getting upset over 92 of their supporters being gassed to death, when they might have received funding from Saudi Arabia.

More recently, Chomsky has gotten involved with “investigations” proving that the chlorine gas attack in Douma in 2018 was a “false flag”. As part of the propaganda offensive by Wikileaks, an open letter was signed by former OPCW director José Bustani, Noam Chomsky and Richard Falk. They hoped that their good names would help draw attention to “alternative hypotheses on how the alleged chlorine munitions came to be found in the two apartment buildings.” It is sad that these model citizens’ reputations will be stained forever by serving such filthy ends.

In a recent gaffe-filled interview with Grayzone’s Aaron Maté, he tries to take the high ground as a free speech absolutist and anti-imperialist. Grayzone has published numerous articles absolving Assad and Chomsky seemed happy to carry their water. In the interview, Chomsky was indignant that the UN Security Council voted against hearing testimony from José Bustani, the former head of the OPCW who has joined the Wikileaks Douma “false flag” brigade.

Chomsky saw a pattern here. There was a nefarious conspiracy to silence whistleblowers who, after all, were only corroborating what an expert in the region had already established. Chomsky told Maté, “Well what happened certainly arouses very severe suspicions. The OPCW came out with a report blaming Syria for a chemical attack. Reporters like Robert Fisk and others thought it was pretty shady at the time, but didn’t know.”

Actually, it was Fisk’s reporting that was shady and it only shows how out of touch Chomsky was to uphold it. Richard Hall, a former editor at the Independent, where Fisk’s reporting appears, took to Twitter to debunk Fisk’s reporting:

Robert Fisk is allowed access to Douma before OCPW inspectors are allowed in. Doesn’t speak to any witnesses of the attack, only a doctor who didn’t see it, but says everyone “knows what happened.”

Fisk seems perplexed why victims of the attack did not hang around in Douma when the government took over the area. And doesn’t seriously deal with the fact that those who stayed behind might not be able to speak freely.

Fisk is among a handful of journalists given regular access by Syrian government. He and others are shepherded in on minded trips when it is useful for the government. Journalists who do make it in and write something that counters the government narrative are not allowed back.

Fisk notes in his piece that he was granted access to the site before chemical weapons inspectors. As were a number of other journalists who — let’s be generous here — toe the government line. That feels like an attempt to muddy the waters ahead of an independent investigation.

As for Douma itself, the whole notion of a “false flag” can only be maintained by assuming a scenario that defies reason. If you believe that bearded bad guys manually placed chlorine tanks in a Douma apartment building on April 7, 2018, you must be able to answer such questions:

  • If the Jaish el-Islam (the Army of Islam that controlled Douma) was capable of weaponizing chlorine gas tanks, why wouldn’t they have used them in confrontations with Assad’s military especially since it was closing in on them in 2018? According to Tobias Schneider and Theresa Lütkefend of the Berlin-based Global Public Policy Institute, there have been 336 chemical weapons attacks in Syria since 2012. They attribute two percent of them to ISIS and all the rest to the dictatorship. A search in Nexis for “chlorine & attack & Syria” in Lexis-Nexis will return 5,404 articles sorted by relevance. After a review of the first twenty-five, I found not a single one referring to rebel usage. You’re welcome to work your way through the remaining 5,379.
  • Procuring chlorine tanks might have been relatively easy, but how could Jaish el-Islam construct the fins, harness, axis, and wheels that are necessary for both loading into and then dropping them from helicopters? If you are going to frame Assad, you’d better be in a position to replicate the weapon he has been using for at least five years. Would Henderson and Alex argue that the pictures of the two weaponized chlorine tanks seen in the OPCW report were photoshopped? If not, how do you construct the fins, harness, axis and wheels from scratch? Did Jaish el-Islam make them in a machine shop? As someone with a night school diploma in lathe and milling machine from my days colonizing industry, I can tell you that this is not an easy task during constant bombardment and electrical blackouts.
  • The Jaish el-Islam had to use a pneumatic drill or sledgehammers to create large holes in concrete ceilings or find apartments that had them already. If the apartment already had a hole, what accounted for the rubble on the floor beneath it? And what about the attention such tools would draw during a heavy-duty penetration of concrete ceilings? The racket would be enough to awaken the dead. Furthermore, what would their neighbors make of them hauling 300-pound chlorine tanks to the building and up the stairs? Clunkety-clunkety-clunk. Anybody spotting them would figure out that they were up to no good, especially since Douma tenement buildings were not likely to have rooftop swimming pools in need of sterilization.
  • To make sure that the forty to fifty people who were to become sacrificial lambs in this unlikely false flag operation, the Jaish el-Islam had to prevent them from fleeing from the bottom floors, where they had taken refuge. But what if they tried to flee the minute chlorine gas was detected? If anybody escaped, wouldn’t they finger Jaish el-Islam ? How would Jaish el-Islam not lose all support immediately? The Jaish el-Islam might have been authoritarian, but it was not about to risk its reputation killing innocent civilians, especially those they were supposed to be protecting. Groups like the Jaish el-Islam were not the same as ISIS, after all. In Idlib today, there are frequent protests against hard-core Islamist groups. Less than a month ago, hundreds of people in Idlib protested against the self-proclaimed National Salvation Government, an affiliate of the Jaish el-Islam . Not a single person was injured or killed. By the standards of Baathist or ISIS rule, they are enjoying freedoms that remain as tangible gains of the revolution that began in 2011.

I tried to raise these questions with Chomsky in an email. He showed zero interest in engaging with the problems raised by a false flag. Back in 1967, he wrote an article in the NY Review of Books titled “The Responsibility of Intellectuals”. It was about how subservient intellectual culture was to power. I guess when the power is Russian or Syrian, it’s not as bad as if it was American. Here he is, now in his 90s, chatting it up with Grayzone, some of the most rapacious and cynical supporters of Vladimir Putin and Xi Jinping on the left. Grayzone goes so far as to deny repression of the Uyghurs in Xinjiang. This would disqualify them in my eyes for an interview. Maybe Noam’s standards are lower than mine, despite his infinite self-regard.

Maybe Chomsky should reread “The Responsibility of Intellectuals” to get his head straightened out. It’s never too late.

October 3, 2020

Grayzone’s latest pro-Assad propaganda

Filed under: mechanical anti-imperialism,propaganda,Red-Brown alliance,Syria — louisproyect @ 8:51 pm

Ben Norton and Aaron Maté: inept propagandists

Unlike people who were in solidarity with the Syrian revolution, the Assadists of Grayzone continue to act as if it were August 2013 and the only obstacle to Obama launching an invasion of Syria after the sarin gas attack in East Ghouta was their propaganda. Here we are 7 years later and the revolution lies in tatters, with what’s left of the rebels huddled in Idlib barely able to survive against hunger, COVID-19 and continued asymmetric warfare. Perhaps the only explanation for Grayzone’s assembly line of horseshit is someone paying them handsomely to churn it out.

On September 23rd, Ben Norton wrote a nearly 4,300 word article titled “Leaked docs expose massive Syria propaganda operation waged by Western govt contractors and media” that begins: “Leaked documents show how UK government contractors developed an advanced infrastructure of propaganda to stimulate support in the West for Syria’s political and armed opposition.” To make sense out of this sentence, you have to replace the word stimulate with simulate. There was  never any real support for the Syrian rebels whose plebeian roots hardly recommended themselves to President Obama who told the Atlantic’s Jeffrey Goldberg in a 2016 interview:

When you have a professional army that is well armed and sponsored by two large states—Iran and Russia—who have huge stakes in this, and they are fighting against a farmer, a carpenter, an engineer who started out as protesters and suddenly now see themselves in the midst of a civil conflict …The notion that we could have—in a clean way that didn’t commit U.S. military forces—changed the equation on the ground there was never true.

After starting a new job at Salon in January 2016, Norton began to write pro-Assad propaganda, most likely because it was consistent with the liberal magazine’s Islamophobic orientation. Keep in mind that Salon, The Nation, Alternet, et al, viewed Syrian rebels as bearded, head-chopping, sharia-law supporting fanatics so it made sense that an ambitious young careerist would drop his past anti-Assad views since they were not commercially viable. At the time, Pham Binh nailed Norton in an Medium piece titled “Benjamin Norton Sheds Positions and Causes Like a Snake Sheds Skin” that included links to articles and Tweets that he deleted after January 2016. These were typical:

In the second Tweet, you’ll notice a shout-out to Max Blumenthal who shared Norton’s anti-Assad politics until they interfered with his career.

Norton’s investigation reveals that a clandestine PR campaign in the UK was behind the major media’s support for the White Helmets:

The files confirm reporting by journalists including The Grayzone’s Max Blumenthal on the role of ARK, the US-UK government contractor, in popularizing the White Helmets in Western media. ARK ran the social media accounts of the White Helmets, and helped turn the Western-funded group into a key propaganda weapon of the Syrian opposition.

What planet were Norton and Blumenthal living on? You didn’t need a cabal of PR operatives to be sympathetic to the White Helmets. Unless you were part of the “axis of resistance” network loyal to Damascus, you understood that the White Helmets were volunteers rescuing people from caved-in buildings that had been barrel-bombed. People from Grayzone joined bottom-feeders like Vanessa Beeley and Eva Bartlett to smear them as a wing of al-Nusra. In a darkly comic turn, Beeley accused them of muscling in on their turf. The conspiracist website Moon of Alabama called them out in an article titled “Syria – The Alternet Grayzone Of Smug Turncoats – Blumenthal, Norton, Khalek” that accused them of plagiarizing Vanessa Beeley:

Blumenthal knows this well. His piece about the “White Helmets” for Alternet Grayzone was obviously sourced (if not plagiarized) from earlier work by Vanessa Beeley and other authors at the above sites.

Being accused of plagiarizing Vanessa Beeley is tantamount to being accused of dumpster-diving to get someone’s left-over McDonald’s Whopper.

Grayzone’s methodology is extremely crude and typical of people lacking a class analysis. You search for support from the CIA, the National Endowment for Democracy, George Soros’s Open Society and, where it is found, you charge those taking their support guilty of being involved in a “color revolution”, tools of imperialism, etc. To be consistent, you’d have to line up with Michel Chossudovsky’s “Global Research” that, using Grayzone’s Inspector Clouseau-type detective work, wrote off the entire Arab Spring as a CIA plot:

It is hardly a speculative theory then, that the uprisings were part of an immense geopolitical campaign conceived in the West and carried out through its proxies with the assistance of disingenuous organizations including NED, NDI, IRI, and Freedom House and the stable of NGOs they maintain throughout the world. Preparations for the “Arab Spring” began not as unrest had already begun, but years before the first “fist” was raised, and within seminar rooms in D.C. and New York, US-funded training facilities in Serbia, and camps held in neighboring countries, not within the Arab World itself.

In 2008, Egyptian activists from the now infamous April 6 movement were in New York City for the inaugural Alliance of Youth Movements (AYM) summit, also known as Movements.org. There, they received training, networking opportunities, and support from AYM’s various corporate and US governmental sponsors, including the US State Department itself. The AYM 2008 summit report (page 3 of .pdf) states that the Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs, James Glassman attended, as did Jared Cohen who sits on the policy planning staff of the Office of the Secretary of State. Six other State Department staff members and advisers would also attend the summit along with an immense list of corporate, media, and institutional representatives.

It is hardly a speculative theory then, that the uprisings were part of an immense geopolitical campaign conceived in the West and carried out through its proxies with the assistance of disingenuous organizations including NED, NDI, IRI, and Freedom House and the stable of NGOs they maintain throughout the world. Preparations for the “Arab Spring” began not as unrest had already begun, but years before the first “fist” was raised, and within seminar rooms in D.C. and New York, US-funded training facilities in Serbia, and camps held in neighboring countries, not within the Arab World itself.

In 2008, Egyptian activists from the now infamous April 6 movement were in New York City for the inaugural Alliance of Youth Movements (AYM) summit, also known as Movements.org. There, they received training, networking opportunities, and support from AYM’s various corporate and US governmental sponsors, including the US State Department itself. The AYM 2008 summit report (page 3 of .pdf) states that the Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs, James Glassman attended, as did Jared Cohen who sits on the policy planning staff of the Office of the Secretary of State. Six other State Department staff members and advisers would also attend the summit along with an immense list of corporate, media, and institutional representatives.

Unlike Grayzone, Marxism assesses insurgent movements on a class basis. If we didn’t, we’d never be able to explain why Lenin got on board a German train in 1917 destined for the Finland Station. Or, let Leon Trotsky put it all together:

In ninety cases out of a hundred the workers actually place a minus sign where the bourgeoisie places a plus sign. In ten cases however they are forced to fix the same sign as the bourgeoisie but with their own seal, in which is expressed their mistrust of the bourgeoisie. The policy of the proletariat is not at all automatically derived from the policy of the bourgeoisie, bearing only the opposite sign – this would make every sectarian a master strategist; no, the revolutionary party must each time orient itself independently in the internal as well as the external situation, arriving at those decisions which correspond best to the interests of the proletariat. This rule applies just as much to the war period as to the period of peace.

Let’s turn now to Aaron Maté’s September 29th article “The Grayzone’s Aaron Maté testifies at UN on OPCW Syria cover-up”. It starts, “At an Arria-Formula Meeting of the United Nations Security Council, Aaron Maté of The Grayzone delivers remarks on the OPCW’s ongoing Syria scandal.” You’d get the impression that the UN Security Council called the meeting, which is exactly the impression that he wants to convey. However, if he explained at the outset what an “Arria-Formula” meeting was, the game would be up.

Arria-Formula meetings can be convened by any single member of the Security Council, are open to non-members of the council and conducted on an informal basis. It turns out that this one was courtesy of Dmitry Polyanskiy, the First Deputy Permanent Representative of Russia Flag of Russia to the UN. What? You were expecting someone from the UK or the US? Don’t you know that they are biased. You can only rely on the Russians, whose impartiality is unquestionable. Just ask Grayzone.

Besides Maté, testimony was heard from OPCW “whistle-blower” Ian Henderson and retired MIT professor Ted Postol. So, basically the Russians set up an informal meeting that allowed three people to echo and rubber-stamp the position that Assad did not use chlorine gas in Douma.

There’s something grotesque about this exercise. In the minds of people like Norton, Blumenthal and Maté, they are the moral equivalent of Robert Fisk and Julian Assange in 2003 who tried to expose the “weapons of mass destruction” lies that Bush used to invade Iraq. Does anybody in their right mind think that Donald Trump ever had any “regime change” intentions in Syria?

Instead, Maté, realizing how absurd such a threat now appears 9 years after the war in Syria began (it only took a couple of months for Bush to invade after Colin Powell’s UN speech), believes that his efforts might help end the sanctions against Syria, which admittedly are hurting the Syrians—even those who fought against him.

Assad clearly didn’t plan ahead. He assumed that ties with Russia would have been enough to compensate for any economic measures taken against his dictatorship. Syria stated that it will enter into new trade agreements that will help get the economy off its death-bed. With Russia clobbered by sanctions and sinking oil prices, Syria’s future looks bleak

Meanwhile, Assad and Putin have refused to end the blockade of international aid coming into Idlib, where there are millions of Syrians opposed to his dictatorship. The only way they’d permit aid to come in if it was distributed from Damascus. This is like relying on Somoza to distribute relief supplies equitably to Nicaraguans after the earthquake hit in 1972.

Most people understand that the Syrian government is a mafia state that caters to the needs of Assad’s cronies except when they, like his cousin Rami Makhlouf, keep a bit too much of the loot hidden in his favorite offshore bank.

With few prospects of the economic crisis easing up, there are already protests by the Druze, a sect that stood apart from the revolutionary movement for the most part. Middle East Eye reported in June:

The collapse of the Syrian pound in recent months has caused prices to skyrocket and created widespread hardship for many Syrians. What began as protests against deteriorating living conditions on Sunday eventually descended into anti-government calls.

On Tuesday, dozens rallied in Sweida for the third day running, according to the UK-based Syrian Observatory for Human Rights activist group.

Men and women massed near the main provincial government headquarters before marching through the streets chanting anti-Assad slogans, according to a video released by Suwayda24.

The financial crisis in Syria has been exacerbated by a coronavirus lockdown and international sanctions.

However, speaking to MEE on Monday, one protester said that the government was primarily to blame for the economic problems.

“The deliberate practices of the regime over the past nine years have led to a complete economic collapse and crazy increases in prices and starvation of civilians,” a demonstrator who wished to be identified as Rayan told MEE.

Another article appeared in June, this time in The Independent, that suggested the Alawites, Assad’s main base of support, might soon be joining the Druze:

In the beauty salons of the Syrian regime stronghold of Tartus, the wives of army officers quietly chatter about readying their fake identity cards and passports.

In case Syria and its battered economy completely collapse, they whisper to one another, they may have to flee at a moment’s notice.

Disillusion with the government of President Bashar al-Assad is running high in the seaside city.

“We used to love the president, and we were a strong supporter of al-Assad,” says Suzan, 31, who works at a salon and is a member of the Alawite Muslim sect which Mr Assad hails from. “He has protected us from the terrorists, but he is now starving us.”

Across the country, from regime territory to the rebel-held north, Syrians are barely surviving as the currency has tumbled and food prices have soared. Suzan, once an ardent government supporter, describes how an unprecedented financial crisis gripping the country has even hit the well-off in the Mediterranean city, largely spared the horrors of Syria’s nine-year civil war. There, residents fear the worst is yet to come. On Wednesday the US enforced its toughest sanctions yet on Syria, targeting 39 individuals and companies including, Mr Assad and his wife Asma.

Even before the restrictions bite, Suzan says in the poorer districts of the Alawite stronghold, the economic crisis had already translated into poverty, hunger and lawlessness. Just last week, Suzan’s own house was burgled.

“Theft is widespread, someone entered our house a couple of days ago, but he only stole food from the kitchen and left,” she tells The Independent. “Many types of medicines are unavailable.”

She said some people were planning protests against bad living conditions and behind closed doors, mounting anger was directed at the president himself.

“There is a limited amount of bread for each family, which is not enough anyway. People cannot cope.”

May 15, 2020

Syria: From National Independence to Proxy War

Filed under: Counterpunch,Syria — louisproyect @ 4:35 pm


Ever since the civil war began in Syria in early 2011, the left has largely ignored the social and economic circumstances that led to a conflict costing over a half-million deaths and the migration—internal and external—of half the population. The tendency was to see Syria as a piece on a global chessboard with “the axis of resistance” fending off attacks from the West. There was lip-service to the idea that Syrians had legitimate grievances against the government early on, but by the end of 2011, the “anti-imperialist” consensus was that the rebels were jihadists interested more in fighting unbelievers than inequality.

To my knowledge, the first attempt at an analysis of the internal class contradictions appeared in 2015. Long-time Syria scholar Raymond Hinnebusch and Tina Zintl edited a collection titled “Syria from Reform to Revolt: Volume 1: Political Economy and International Relations”. (A second volume never appeared.) I found this book invaluable in writing an article titled “The Economic Roots of the Syrian Revolution”. My goal was to demonstrate that a rural agrarian crisis provided the fuel for an uprising. An article by Myrian Ababsa provided statistics that revealed the depths of misery that led to the revolt. In 2009, 42 percent of Raqqa governorate suffered from anemia owing to a shortage of dairy products, vegetables, and fruit. Malnutrition among pregnant women and children under five doubled between 2007 and 2009. That was the cause of the conflict, not Saudi desire to impose shariah law on the country.

Continue reading

May 12, 2020

The Syrian fascist whose word Max Blumenthal would have us believe

Filed under: Syria — louisproyect @ 5:09 pm

Markus Forhnmaier (l), a member of the neo-Nazi Alternative for Germany (AfD) and Kevork Almassian (r), an important source in Max Blumenthal’s “Management of Savagery” supposedly attesting to the jihadist character of the opposition to Bashar al-Assad

A couple of days ago, I spotted an article on the Asylum – Misinformation website about a Syrian living in Germany named Kevork Almassian, who was supposedly being deported to Syria in violation of his right to asylum. As the name of the website would indicate, this was not true. When you hear the term “right to asylum”, the first thing you think of is that this poor refugee opposed to the dictatorship might get sent back to Syria where he would be tortured or killed.

As it happens, Almassian was a fierce Assad loyalist who must have told some bullshit story about being the target of jihadis, thus forcing him to seek refuge in Germany. Who knows what kind of subterfuge he used to win asylum in Germany but it has become clear that he had connections with the country’s burgeoning fascist movement. After gaining asylum, it didn’t take long for him to get jobs working for the neo-Nazis, his latest for Björn Höcke, the AfD chairman in the state of Thuringia, where the party is widely viewed as a Nazi threat.

Clearly, there is an affinity between Almassian and AfD over their Islamophobia, a key ingredient of all fascist movements in Europe today. In the article about Almassian, we learn that he used his asylum status to help send the true political refugees back to Syria where they would be tortured or killed. In concert with AfD, Almassian has mounted a propaganda campaign to “expose” Syrian refugees as coming from Afghanistan and other countries. The scare quotes in this Tweet should give you an idea of what he was up to:

In 2015, he came to Switzerland for a conference, after which he traveled to Germany where he hoped to convert a business visa into a residence permit. When that failed, he applied for asylum. I strongly suspect that he used his fascist ties to help influence their cronies in the immigration bureau. Within days of his arrival he was pictured drinking beer with Markus Frohnmaier, an AfD activist who he would serve as social media director before long—his first job with the fascists. (See photo above)

Apparently, his ties to the German fascists predates 2015. Articles referencing Almassian appeared in a right-wing military magazine run by Manuel Ochsenreiter, a far-right journalist who was implicated in planning a firebomb attack on a Hungarian cultural center in Ukraine meant to compromise Ukrainian nationalists. He also visited Almassian in Syria in 2014.

You might even conclude that Almassian’s operation in Germany was the fruit of an alliance between high levels of Assad’s government and the AfD. There is ample evidence that the European fascist movements all shared a fondness for Bashar al-Assad, from Golden Dawn to the National Front in France.

When the war turned decisively in Assad’s favor, the AfD sought the deportation of Syrian refugees and to re-establish Syria as a safe country of origin. To help make their case, Almassian was critical. Not only did Almassian and the German fascists concur on booting Syrian refugees out of the country, they were part of the broad network of propagandists absolving Assad of using chemical weapons. After the sarin attack in Khan Sheikhoun, one of their MPs issued a statement of solidarity with the “legitimate Syrian president”.

In an interview in 2016 with the radical right-wing newspaper Sezession, Almassian made talking points consistent with what you might read in “anti-imperialist” publications like Consortium News, 21st Century Wire or Grayzone. He claimed that Aleppo had to be besieged in order “to spare human lives”. He also claimed that there was never a democratic revolution, but that it was dominated from the start by religious radical forces.

Most principled people trying to write an account of the Syrian disaster would probably not want to use Almassian as a source. His Islamophobic YouTube videos are the sort of thing that might be referenced in a book by someone like disgraced ex-academic Tim Anderson’s “The Dirty War on Syria”.

Would you ever expect a footnote crediting Almassian in a Verso book? When I began reading the Asylum – Misinformation article, the name Almassian rang a bell. After a few minutes, I realized that Max Blumenthal had cited him in “Management of Savagery” in order to smear the Syrian revolution as a plot designed to topple Assad and replace it with one friendly to Western imperialism.

In preparing a review of Blumenthal’s book, I learned that Verso does not have fact-checkers. That in itself might not be a problem as long as the author has some credibility, like David Harvey or Mike Davis. But by 2017, Blumenthal had the well-earned reputation of being a cynical, crude, conspiracy-mongering has-been who took a turn toward Russia and Syria for cold cash. I personally didn’t think that was the explanation. Instead, I wrote this off as his inability to see politics in class terms.

In chapter six of “Management of Savagery” titled “The Next Dirty War”, Blumenthal does not even give lip-service to the idea that the revolution was hijacked by Islamists backed by Saudi Arabia. Instead, it sprang from the womb with nefarious intentions.

On the very first page, he makes the case that the protests in Baniyas were typical. Since a Sunni cleric named Anas al-Ayrout made a speech demanding the banning of mixed gender schools, this proved that the protests were intended to turn Syria into Saudi Arabia. To back this up, Blumenthal refers to an Almassian YouTube video in his endnotes with this bland assurance:

Almasian, a Syrian-Armenian refugee in Germany, has produced a series of English-language videos  that provide a corrective to Western media characterizations of the Syrian conflict. While he makes  no secret of his support for the Syrian government,  he has relied on primary sources like video of Ayrout’s sermons in Baniyas, which were faithfully translated.

For a more balanced treatment of Baniyas, I recommend “Cities in Revolution: Baniyas”, a 34-page report that presents an entirely different portrait of al-Ayrout. Despite the fact that he held conservative religious views, he was not a sectarian. In one of the first protests in Baniyas, this was his role:

The demonstration was unorganized at first, and within a few moments, Maher al Masri, climbed on the shoulders of his freedom and began chanting as well, with people falling in behind him. The protesters moved unbothered until they reached the bus depot of the city. At that point, a number of protesters attacked an Alawite bus worker and damaged his truck. Ayrout, however, intervened immediately and ensured reparations were paid to the bus owner. Ayrout then emerged chanting, “Sunni, Alawi, we all want freedom” and the protesters repeated after him until they reached the intelligence security headquarters in the city.

This, of course, went against the grain of the kind of supposed Sunni sectarianism that Blumenthal hoped to expose. On the same page, he refers to another Almassian YouTube video that supposedly represents activists in Homs chanting “We are all jihadists! We will exterminate Alawites!” Perhaps trying to fend off critics who might find Almassian problematic, to say the least, Blumenthal’s endnote adds that the chant was also referenced in a white paper at the Open Source Center, which he describes as a “CIA intelligence center”. How telling that the anti-imperialist relies on the word of the primary imperialist institution in the world with a long and undistinguished history of using the Big Lie. By June 2012, the white paper’s publication date, it was clear that the USA had little interest in throwing its weight behind poor farmers and their young urban cohorts seeking to create a democracy in the Middle East. Assad was always the lesser evil as the Rand Corporation pointed out in a workshop they convened in 2014:

Key Findings

Workshop participants felt that prolonged conflict was the best descriptor for the situation in Syria as of December 2013, but momentum seemed to be leaning toward regime victory.

Negotiated settlement was deemed the least likely of the possible scenarios.

Regime collapse, while not considered a likely outcome, was perceived to be the worst possible outcome for U.S. strategic interests [emphasis added].


May 5, 2020

The Grayzone and the facts of the Ltamenah gas attacks

Filed under: Syria — louisproyect @ 6:26 pm

Aaron Maté and Max Blumenthal

As a rule of thumb, the Syrian dictatorship’s chemical attacks only become a cause célèbre when there is a significant loss of life. For the better part of 8 years, Assad has dropped barrel bombs on hospitals, fired missiles into working-class tenements, starved rebel supporters into submission and generally pursued what are commonly understood as war crimes. It is only when chemical weapons are used, and, more importantly, result in a significant loss of life that American presidents get on their high horse.

The first incident occurred on August 21, 2013 in Eastern Ghouta when up to 1,729 poor people opposed to the dictatorship died from a sarin gas attack. This incident set the pattern for Assad’s apologists that continues to this day. People such as Seymour Hersh, Theodore Postol, David Bromwich, Robert Parry, Patrick L. Smith and Tariq Ali all came to Assad’s rescue, arguing that he had no motive to use sarin gas. There was a cruder battalion following these distinguished gentlemen who emphasized the “false flag” narrative, which made the case that the rebels gassed their own supporters in order to give Obama an excuse to implement “regime change”. Names like Vanessa Beeley, Eva Bartlett, and David Icke come to mind. Despite Obama bending over backwards to allow the “normal” war crimes to continue, this crowd was always on the lookout for the next incident that would allow them to posture as peace activists over the dead bodies of Syrian civilians.

The next incident occurred on April 4, 2017 in the town of Khan Shaykhun, this time when Donald Trump was in the White House. Once again it was a sarin gas attack that left 89 dead and more than 541 injured. Once again, the false flag brigades went to work, acting as if Trump’s retaliatory strike on a Syria airbase were the opening round of WWIII. In reality, the dictatorship only got a slap on the wrist. The missiles that Donald Trump fired on Shayrat air force base 3 days later had little impact. To start with, the runway was not damaged—something that was never even part of the plans—and jets and helicopters took off a few hours afterward. According to Wikipedia, even the Russian defense ministry said that the “combat effectiveness” of the attack was “extremely low” and that only 23 missiles out of 59 fired hit the base, destroying six aircraft. It did not know where the other 36 landed. Russian television news, citing a Syrian source at the airfield, said that nine planes were destroyed by the strike but that they were inoperative at the time.

Probably the most widely covered attack took place in Douma on April 7, 2018. This time it was chlorine gas that cost the lives of 40-50 people huddled in the lower floors of a tenement. Since chlorine is heavier than air, it descends downward with devastating effects. This was not the first chlorine gas attack in Douma. There were three earlier attacks that made lots of people sick but without any deaths. Indeed, there have been hundreds of chlorine gas attacks in Syria that might have killed a few people but nothing that would prompt the White House to act. In my view, Trump had to retaliate once again in Syria to “save face”. After he bombed a couple of buildings, people like Ben Norton and Max Blumenthal made it sound like Trump was LBJ escalating the war in Vietnam. Somehow, Trump’s decision to cut off all support for the rebels that year must have escaped them.

On April 8 this year, the OPCW (Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons) released a report that concluded that the dictatorship had used both sarin and chlorine gas in Ltamenah on three different occasions in 2017, just around the time that Khan Shaykhun was attacked. Frankly, I don’t remember having much of a reaction at the time since this was one of those “low-keyed” affairs that only left 60 people hospitalized. Sure, a doctor did die from a chlorine bomb that fell through the roof of his hospital but that’s hardly something to write home about.

Leave it to Grayzone to push the “false flag” conspiracy bullshit once again, this time relying on an OPCW whistleblower who, despite his CV, seems to be an even bigger idiot than Max Blumenthal and Aaron Maté, who prefaced his attack on the findings.

Like all these people from Tariq Ali to Vanessa Beeley, the whistleblower cast doubt on the dictatorship’s culpability since it was winning the war:

They didn’t use sarin during the desperate times when they had their backs to the wall and were close to being overrun by opposition groups; but for some reason chose a time when they were back in control.

Somehow the whistleblower must have forgotten that Assad used sarin gas in Eastern Ghouta in 2013, when he was on the ropes. And, then again, this asshole probably is sure that the jihadi were ready to kill 1,729 of their supporters on the gamble that Obama would intervene. I remember during the Vietnam War when the NLF was accused of using its soldiers as cannon-fodder because “Oriental” people did not put the same value in human life as us civilized Westerners. Some things don’t change when it comes to what Edward Said called “Orientalism”.

Next, he questions the efficacy of the attack since Assad “did this by supposedly dropping a couple of sarin bombs on fields; agricultural lands in the middle of nowhere.” Is this guy for real? In the middle of nowhere? WTF?

The OPCW puts the attack into context. Contrary to the whistleblower, this was a hotly contested area:

The Idlib Governorate (together with parts of Hama Governorate, north of Hama city) was effectively under the control of a number of rival factions, rather than a single group, since it fell to armed groups in 2015 and throughout 2017. The area was regarded as the front line between the territories controlled by the authorities of the Syrian Arab Republic to the south and the land to the north, and known generally as the “Greater Idlib Region”. The strategically vital M5 highway goes from Aleppo in the north, southwards through Saraqib just outside of Idlib, Khan Shaykhun to Hama city, then onto Homs city, the capital Damascus, and all the way to the border with Jordan.

Specialists in military operations consulted by the IIT concur that controlling the M5 highway is an important objective for military operations in the area as it connects major cities including Damascus, Homs, Hama, and Aleppo. When the Syrian Government recaptured eastern Aleppo city in late 2016, the highway’s strategic value further increased. Since at least 2012, there have been reports that villages and cities along the M5 highway were constant targets for conventional air strikes, as well as (more sporadically) chemical weapon attacks.

For Christ’s sake, even the Russian media understood the importance of the M5 highway in 2017. This is from the Interfax News Agency in Moscow, dated September 13, 2017:

The national reconciliation committee in the Syrian province of Rif Dimashq met with the opposition to discuss the unblocking of the M5 highway linking the country’s northern and southern regions, the Russian center for reconciliation of opposing sides in Syria told Interfax.

“In the Rif Dimashq province, the national reconciliation committee held a meeting attended by representatives from the armed opposition group Jaysh al-Islam to discuss how to open the section of the M5 road [between] Harasta al-Basal [and] Muhayam al-Vafedin,” the center said.

Like the other whistleblowers, but even more explicitly, he describes the chemical attacks, at least the two days in which sarin was used, as a “false flag”:

This, if intended to support the assertion that Syrian sarin was implicated, or that staging by the use of “spiking” chemicals was unlikely, is bordering on ludicrous. What possible reason could there be for the staging organizers, supporters (or advisors) to provide anything other than chemical samples carefully prepared by using the same precursors and sarin synthesis pathway as the well-known Syrian method? That chemistry has for many years been no secret; it is universally known and (apart from the use of hexamine as the acid scavenger) one of the “standard” ways of making sarin. That immediately defeats the “chemical marker” argument presented by the IIT. It is quite staggering that this argument has been taken seriously by any qualified or competent scientists.

Reading this malarkey, I wonder if maybe Blumenthal and Maté wrote it themselves since it is so detached from the chemical realities of sarin gas. If anything, it is the same crapola Seymour Hersh came up with to absolve Assad in 2013. He told CNN on December 9, 2013, “It’s not hard to make sarin. You could mix it in the backyard. Two chemicals melded together.” This, of course, begs the question—if it is so easy to make, why haven’t the rebels used it except to kill their own supporters? Are they pacifists when it comes to Assad’s military? I don’t think so, especially al-Nusra.

There’s some devastating gaps in the logic of this chemistry not being a secret. You can say the same thing about the atom bomb. It is not that there’s a “secret” to it. Rather, it is a function of being able to create the infrastructure in which the bomb and the explosives can be assembled.

While sarin gas is easier to put together than an atom bomb, this picture of the laboratory used by the Aum Shinrikyo cult for their terrorist attack on Tokyo subway passengers might give you some idea of how ludicrous the whistleblower sounds:


Overhead view of the Satyan-7 chemical weapon facility. (Wikipedia)

Finally, in addition to the OPCW report, I urge you to read Eliot Higgins on the Ltamenah attacks just below. Unlike me, he did not let the relative absence of a significant death count lull him. On April 21, he offered a summary of the OPCW report with a recap of his findings in 2017. This will give you an idea of how Eliot Higgins gets taken seriously while people like Blumenthal and Maté are viewed as dumb and dumber.

Thanks, Russia

November 2017 led to a number of significant developments in the investigation into the nature of Syria’s Sarin bombs, ironically due to the Russian Federation’s attempts to defend its Syrian allies against allegations of Sarin use.

In early November 2017, the OPCW FFM had released a report on their investigation into a number of chemical attacks, including the March 30, 2017 attack in Al-Lataminah. This report included photographs of debris recovered from the site of the Al-Lataminah attack, including measurements of various debris. One of the pieces of debris measured and photographed included not one, but two filling caps recovered from the site of the March 30 attack:

This proved significant, as the filling cap recovered from Khan Sheikhoun had also been measured:

It was also possible to see that both sides of the caps were identical in design, and with the measurements, exactly the same dimensions:

It was now possible for us to state categorically that the design and dimensions of the filling caps recovered from the March 30 attack in Al-Lataminah matched perfectly with the filling cap documented at the Khan Sheikhoun impact site, which the OPCW-UN JIM report had described as “uniquely consistent with a Syrian chemical aerial bomb.”

The next major clue in our investigation was provided by the Russian Federation. In a November 2, 2017 press conference responding to the OPCW-UN JIM report on Khan Sheikhoun, the Russian Foreign Ministry, Ministry of Defence, and the Ministry for Industry and Trade presented various information that they used to claim the Khan Sheikhoun attack was not the responsibility of the Syrian Arab Republic. During that presentation, they displayed a slide with a diagram of two Syrian chemical bombs, the M4000 and MYM6000:

Remarkably, the Russian Federation had just provided the first public details on the nature of these two types of bombs, including details of the internal mechanisms of the bombs, and measures of the width and length of the bombs that would prove to be crucial in identifying the type of bomb used in Syria’s 2017 Sarin attacks. The top two images of the diagram showed an MYM6000 chemical bomb before and after the filling process was completed. The filling process was described in a June 2017 Mediapart article by a former member of the Scientific Studies and Research Center (SSRC):

“It also meant that engineers from the SSRC also had to design bombs that were specific for sarin, and which were quite different to ordinary munitions. “On the outside, they resemble conventional bombs of 250 and 500 kilos of TNT,” explained one of them. “But inside they were totally different, divided into two compartments. The first, at the front, carried the DF. The second, at the rear, [contained] the isopropyl and hexamine. This mixture is stirred together by a stirring rod that can be activated by sort of crank at the rear of the bomb. When the two compartments are filled up, a technician winds the crank which advances the stirring rod to the point it breaks the wall of mica. The sarin synthesis reaction is set off inside the bomb, placed under a cold shower and maintained within a very precise temperature range which is controlled by a laser thermometer,” continued the former SSRC source. “After which, all that’s left is to introduce, in the allocated hold at the point of the bomb, the explosive charge and detonator – altimetric, chronometric or other – and to place the bomb under the wing of the plane. The load must be very precisely measured. If it is too big, the heat given off can cause the decomposition of the product, or the formation of a cloud of gas too far from the ground, which would render it ineffective. In principle, a 250-kilo bomb contains 133 litres of sarin, a few kilos of TNT and a ballast to preserve the aerodynamic characteristics of the weapon. A 500-kilo bomb contains 266 litres of sarin. The ideal altitude for the explosion of the bomb is about 60 metres.”

April 17, 2020

Assad or We Burn the Country

Filed under: Counterpunch,Syria — louisproyect @ 6:30 pm


Sam Dagher’s “Assad or We Burn the Country: How One Family’s Lust for Power Destroyed” is the definitive chronicle of a tragic war that has left the country in the state described by Tacitus: “where they make a desert, they call it peace.” As for the title, it originates from the graffiti that Assad’s militias painted on walls everywhere. “Assad or We Burn the Country.”

Left in shambles by a senseless war, about 83 percent of Syrians live under the poverty line. A half-million people died in the fighting. That would be equivalent to more than seven million people in the USA. Meanwhile, more than six million Syrians were internally displaced, with another round five million going into exile. This was the necessary price, it seems, for preserving a family dynasty that began in 1971.

Sam Dagher was among the three most capable reporters covering the war. Two others succumbed far too early in their careers. N.Y. Times reporter Anthony Shadid died in 2012 at the age of 43, a result of an asthma attack brought on by walking behind horses. His asthma attack was in turn the result of putting himself into the care of smugglers who customarily used horses to enter and leave the country. If only Shadid had agreed to write the same kind of puff-pieces others have written about al-Assad, none of this would have been necessary. Then, there is Marie Colvin, who was a victim of one of Assad’s barrel bombs in Homs in 2012. Her mistake was being embedded with the rebels rather than al-Assad’s military. After a day in the field, you could always return to a four-star hotel in Damascus for cocktails.

Continue reading

April 12, 2020

How both American and French imperialism supported Assad in 2011

Filed under: Syria — louisproyect @ 9:20 pm

(In chapter 12 of Sam Dagher’s “Assad or We Burn the Country: How One Family’s Lust for Power Destroyed Syria”, there’s a telling discussion of how both the USA and France were anxious to keep Assad in power. This was before the killing machine became too obvious to prettify. Part of the PR campaign for the dictator included a puff piece in Vogue magazine. In addition to that, there’s the eye-opening mention of how Bernard Kouchner, France’s foreign minister, former head of Doctors without Borders, and a symbol of imperialist regime change, was on board with keeping ties to the dictatorship. If you read the bullshit from Max Blumenthal, Seymour Hersh, Tariq Ali, Julian Assange, et al, you’d get the impression that there were plans to topple Assad militarily and that the burgeoning protests were a cat’s paw to accomplish that end. Dagher is a brilliant reporter and I once again urge getting his book for the all-round best chronicle of the disaster in Syria.)

By then, Asma’s [Mrs. Bashar al-Assad] touch was everywhere, both at home and in shaping Syria’s image abroad. She completely remodeled the Assad family residence in Malki where Bashar and his siblings grew up, did the same for an old presidential mansion, and fixed up the Assads’ summer home in Latakia with the help of a famous British landscape architect.? She spent a few million US dollars on abstract sculptures. In March 2011, as protests were kicking off and turning violent, Vogue magazine had a whole spread on her titled “Asma al-Assad: A Rose in the Desert.” The main photo was of her wrapped in a red-wine-colored pashmina and standing on top of Mount Qasioun at twilight, with Damascus visible below. Joan Juliet Buck, the writer who flew in for the piece right after Asma’s return from Paris, spent time with her and Bashar and the children at home playing and eating fondue and later singing carols at the annual Christmas concert of the children’s choir they supported.


Photo from Vogue Magazine article on Mrs. Assad that can be read here

“This is how you fight extremism—through art,” Bashar told Buck during the concert. “This is the diversity you want to see in the Middle East.”

The article depicted them as the modern and tolerant Middle East power couple who nurtured and protected minorities like Christians. Bashar also made sure that he repeated to Buck what he often told foreigners: he had studied eye surgery because “it’s very precise… and there is very little blood.”

The article was the idea of one of Asma’s aides at the Trust, a friend from her London days. He approached the New York public relations firm Brown Lloyd James, which already represented several high-profile clients in the Middle East. The firm’s principal, Peter Brown, was friends with Vogue editor-in-chief Anna Wintour.

Two months after the article came out and as the regime’s crackdown became bloodier, Brown’s firm sent another Asma aide a memorandum with advice on “crisis communications.”

The firm claimed that the US government “wants the leadership in Syria to survive,” despite the strongly worded condemnation of the violence by President Obama in April and the executive order he signed at the end of that month imposing sanctions on Bashar’s brother, Maher, his cousin Atef Najib, and mukhabarat chief Ali Mamlouk. It said that these were warning shots to prod Bashar to stop killing protesters and implement credible reforms. But the firm said the window was closing fast, as US media coverage was intensifying and officials like Senator John Kerry were beginning to reassess their positions.

Brown Lloyd James recommended drastic changes in the way the regime was articulating its reform agenda. The reform program needed “a face or brand,” Bashar must communicate more often with more “finely tuned messaging,” Asma must “get in the game” and do “listening tours,” and a reform “echo chamber” must be developed, especially in foreign media, focusing on Bashar’s desire to conduct reform in “a non-chaotic and rational way.”

Refocusing the perception of outsiders and Syrians on reform will provide political cover to the generally sympathetic US government, and will delegitimize critics at home and abroad,” concluded the firm.

The PR firm was very close to the mark in its portrayal of the prevailing thinking and mood among officials in Western capitals, at least in the first few weeks of protests in Syria.

France’s ambassador to Syria, Eric Chevallier, was one of these officials. Syria was Chevallier’s first posting, in 2009; he was a medical doctor by training and had until then worked mostly in international humanitarian assistance with the French government, as well as various NGOs and UN agencies. He accepted the Syria mission at the urging of his longtime mentor and current boss, foreign minister Bernard Kouchner, also a physician turned politician. The forty-nine-year-old Chevallier combined French charm and boyish good looks with a businesslike, practical approach to diplomacy.

To veteran French diplomats with long experience in the Middle East, Chevallier was the new kid on the block. From their perspective, he was impressionable and too eager to cozy up to Bashar and members of his inner circle, including the Tlasses.

Chevallier was interviewed for Vogue’s March 2011 piece on Asma. “I hope they’ll make the right choices for the country and the region,” he told the writer about Bashar and Asma in December 2010.

While Chevallier appeared to his detractors like an enthusiastic promoter of the Assad couple, he believed he was simply advancing his country’s policies in Syria. France was among the first in the West to bet on rehabilitating the Syrian regime and Bashar, with strong encouragement from Qatar’s superrich ruling family. The Americans, the British, and others started to reengage with Bashar after France had already made overtures, sending Sarkozy to visit Damascus in 2008 and frequently hosting Bashar and Asma in Paris. Some thought that the French had moved too fast, but France believed it had a national-interest stake in trying to steer Bashar in the right direction.

“There were two ways for them to lead the country: stick to his father’s regional alliances and family policies, or try to move forward toward a more open society, stable foreign policy, and being part of the solution in the region instead of being the problem,” argued Chevallier.16 The day after the fall of French ally Zine al-Abidine Ben Ali in Tunisia, Chevallier sent a cable to Paris from Damascus.

“Could we have a rose revolution in Damascus?” he wrote in the subject line, alluding to the damask rose. Chevallier reported that many Syrians were transfixed by what was happening in Tunisia, but it was too early to predict whether the country was going down a similar path

Next Page »

Blog at WordPress.com.